Blog Yazısı 4. REGGİO EMİLİA YAKLAŞIMI
Merhaba değerli okurlarım. Bugün sizlere okul öncesi eğitimde ki varlığını, güvenirliğini kanıtlamış yaklaşımlardan Reggio Emilia yaklaşımından bahsetmek istiyorum. Ülkemizde uygulanırlığını henüz çok göremesekte dünyadaki uygulanırlılığı oldukça fazla. Reggio Emilia İtalya'da bir kasabanın adıdır. Reggio Emilia Kasabasında yaşayan anne ve babaların çocukları için güzel şeyler hayal etmeye başlamasıyla başlamıştır Reggio Emilia yolculuğu.
Kasabada yaşayanlar Malaguzzi isimli bir eğitimci ile tanışırlar. Malaguzzi'nin önderliğinde farklı kuramları incelerler. Kasabadaki okullarında çocuklarının en iyi eğitimi almasını istiyorlardı. Hep birlikte bu düşünceyi hayata geçirmeye karar verdiler. Çocuk merkezli bir eğitim, zengin uyarıcı çevre, güçlü iletişim, bol projeli bu yaklaşım önce kasabadaki insanların hayal etmesiyle başladı. Bu yaklaşımın en önemli özelliği taklit edilemezler. Savunduğu düşünce her okulun kendine has özellikleri vardır. Yaklaşım okuldaki çocuklara ve bulunduğu topluma göre yeni bir Reggio Emilia yaratması esasına dayanır. Bu yaklaşımı benimsemiş okullarda çalışan öğretmenler için önemli olan tek şey çocuktur. Çocukların ilgi, merak ve ihtiyaçlarından yola çıkarak keşfetmelerine yardımcı değil, rehber olurlar.
Unutulmamalıdır ki hayallerin gerçekleşmesi için merak etmek, soru sormak, tekrar tekrar denemek gerekir. Reggio Emilia yaklaşımı da çocukların hayal ettiklerini gerçekleştirmeye fırsat tanıyan bir eğitim modelidir. Sınıflarında bulunan sanat atölyeleri, hayal fabrikaları, gölge oyun alanları, doğadan materyaller hepsi çocukların gelişimini en güzel şekilde destelemek için bu yaklaşımda bir araya geliyor.
Reggio yaklaşımına göre çevre 3. öğretmendir. Erken çocukluk döneminde öğrenme sürecinde en önemli faktörlerden biridir. Çocukları doğadan, sanattan uzak tutarak kaliteli bir öğrenme ortamı sağlamak mümkün değildir. Zengin uyarıcı bir çevre çocuğun gözlem yapmasına, yaratıcı düşünmesine, fikir üretmesine kara verebilme aşamasında çocuğa fırsatlar tanır. Böylece çocuklar kendi fikirlerini deneme şansı bulduğu için bilgiyi özümser. Böylece çocuk da oyun oynayarak, keşfederek, araştırarak kalıcı öğrenme gerçekleşir. Reggio Emilia okullarındaki sanat atölyeleri, hayal fabrikaları üreten, tasarlayan çocuklar yetiştirmek için yapılmıştır. Ülkemizde Reggio Emilia yaklaşımını benimsemiş okulların sayısının artması dileğiyle...
Yorumlar
Yorum Gönder